EladásA Széchenyi Tőkealap tevékenységéből kifolyólag a blogon túlnyomórészt a magyar kis- és középvállalkozásokhoz és startupokhoz kapcsolódó, illetve nekik szóló, elsősorban finanszírozási forrásokkal kapcsolatos hírekről, lehetőségekről írunk. Emellett viszont a nagyobb összegű, jellemzően privát forrású tőkeügyleteket is figyelemmel kísérjük, ugyanis a nemzetközi célokat kitűző vállalkozások számára hasznos lehet látni, pontosan mi képes megmozgatni a stratégiai befektetőket. Ezekben a tranzakciókban jellemzően olyan startupok vagy cégek érdekeltek, amelyek tevékenységük révén jelentős mértékű növekedésre képesek, ahogy például az SZTA egy korábbi portfóliócége, a Mobile Engine is ezen a pályán fejlődik tovább az exit után. Az elmúlt évek hírei, közleményei alapján megnéztük tehát, mely hazai befektetésekre volt érdemes odafigyelni az elmúlt év során.

2015-ben a legnagyobb visszhangot minden bizonnyal a budapesti székhelyű TriGranit részleges értékesítése keltette. Az 1997-ben alapított vállalat Kelet-Közép-Európa egyik legnagyobb, magán tulajdonban lévő ingatlanbefektetési, -fejlesztési és -üzemeltetési vállalata, amely összesen 9 országban van jelen. Az augusztusban bejelentett felvásárlás előkészítése csaknem egy évig tartott, végül a tulajdonosok a világ egyik legnagyobb, közel 75 milliárd dollár értékű vagyont kezelő magántőke-befektetési vállalatának, a TPG Real Estate-nek adták el a cég jelentős részét, egyes becslések szerint félmilliárd euróért, azaz mintegy 150 milliárd forintért.

A befektető az elmúlt hat évben 3 milliárd dollárt fektetett be észak-amerikai és európai ingatlanalapokba és társaságokba, és a TriGranitban is jelentős potenciált láttak, ugyanis a régió legnagyobb ingatlanbefektetési, -fejlesztési és üzemeltető vállalatát kívánják létrehozni a befektetés nyomán. Úgy látták, hogy a korábbi tulajdonosi szerkezettel nem tudták volna a cél eléréséhez szükséges dinamikus növekedést produkálni. A cégalapító elmondta, hogy „alapítása óta a csoport több mint százszoros profitot termelt az alapítóknak, és miközben a válság a fejlesztők 80-90 százalékát elsodorta, olyan magasra jutott, mint magyar vállalkozás még soha: 2011-ben például a harmadik legnagyobb fejlesztőként tartották nyilván Európában”.

Ugyancsak nagy érdeklődésre tartott számot a szintén 1997-ben alapított magyar Fornetti eladása. A fagyasztott pékárut gyártó és forgalmazó céget a világ harmadik legnagyobb, Európában piacvezető svájci pékárugyártó Aryzta AG vásárolta fel. A Fornetti itthon 800 alkalmazottat foglalkoztat, külföldön további 500 dolgozójuk van, a cég 2014-es árbevétele megközelítette a 20 milliárd forintot. Az alapító tulajdonos szerint a cég elérte növekedésének határát, ezért döntöttek az eladás mellett, a befektető pedig a kelet-közép-európai régiós céljait (2020-ra 12-13 országban piacra lépni) egy új vállalat építése helyett a nemzetközi színvonalon termelő magyar Fornetti felvásárlásával kívánja elérni. Az eladás hamar éreztette hatását, a tranzakciót követően az értékesítés volumene máris 10 százalékkal növekedett, és az új tulajdonos egy kétmillió eurós (600 millió forintos) fejlesztési programot is elindított a cégcsoport további növekedésének biztosítására, amelynek első eleme – egy új bútorüzem – már meg is valósult.

[post_newsletter title=”Iratkozzon fel hírlevelünkre!”][/post_newsletter]

A Szallas.hu online szállásközvetítéssel foglalkozó társaság piacvezető pozíciót ért el Magyarországon, 2014-re közel 10 milliárd forintos forgalmat bonyolított, a sikerek pedig a régiós terjeszkedésre és megerősödésre ösztönözték a cégvezetést. A vevő egy hazai magántőkealap, illetve egy hazai bank volt, ez utóbbi a cég szolgáltatását saját termékportfóliójához kívánja illeszteni. Egyértelmű cél az érett, kiemelkedő növekedési potenciállal rendelkező cég hazai sikertörténetét regionálissá bővíteni. A vállalkozásfejlesztés során a befektető szakmai tapasztalataira és a cég profi menedzsmentjére és ügyvezetőjére kívánnak támaszkodni.

A fenti tranzakciókhoz hasonlóan a legnagyobb forgalmú magyar internetes bolt, az Extreme Digital is európai terjeszkedést tervez. A cég stratégiai befektetője a legnagyobb tőzsdén jegyzett európai vállalat, a Steinhoff International, amely többségi tulajdont szerzett a vállalatban. A cégvezetés elmondása szerint a nemzetközi piaci bővítéshez szükség volt egy tapasztalt stratégiai partner szakmai tudására is. A magyar menedzsment folytathatja munkáját a cégben, ráadásul a befektető a cég által megszerzett online kereskedelmi tapasztalatait a többi piacán is tudja majd hasznosítani. A Steinhoff International emellett tőkét is emel a vállalkozásban, aminek köszönhetően üzlethálózata és alkalmazottainak száma is bővülni fog mind Magyarországon, mind Európában.

A fenti esetekből több következtetést is le lehet vonni:

  1. Az európai és amerikai befektetők is fontos szerepet szánnak a kelet-közép-európai régiónak
  2. Az egyedi tudást régiótól vagy országtól függetlenül értékelik a befektetők, a hiánypótló termékek és szolgáltatások jelentős értékteremtő hatással is bírhatnak akár meglévő portfóliójukra is.
  3. Azon cégeknek, amelyek saját erőforrásokból nem tudják további növekedésüket megoldani, érdemes jelentős mértékű energiát fektetni külső források keresésébe, mérettől és céloktól függően akár tőkealapoktól, akár magánbefektetőktől vonna be tőkét.
  4. Bár a stratégiai befektetők dönthetnek úgy, hogy a teljes eddigi menedzsmentet lecseréli, egy erős vezetői csapat elnyerheti az új többségi tulajdonos bizalmát.
  5. A befektetés pozitív hatása akár rövid időn belül is kimutatható a cég eredményeiben.