Az évtized végére valószínűleg már alig találunk olyan ipari vállalkozást, amely nem digitalizálta működési folyamatait valamilyen szinten, amely annak ellenére is túlélt, hogy a negyedik ipari forradalom (vagy Ipar 4.0) eszközeit nemcsak a világpiacon, de a magyaron is alapvetőnek tekintik. Ha a vállalkozásodat első körben nem is szeretnéd fejleszteni, a kulcsvevőid biztosan ki fogják kényszeríteni az új technológiák alkalmazását. Ellenkező esetben könnyen lemaradhatsz a beszállítói versenyben. Kulcsfontosságú kérdés lesz az átállás finanszírozása (az Irinyi Tőkealapról itt, egyéb forrásokról pedig itt írtunk bővebben), de azt is látnod kell, hogy pontosan milyen lépésekre kell felkészülnöd, ha versenyképes digitális céggel szeretnél tovább működni. A PwC globális Ipar 4.0 kérdőíve (Global Industry 4.0 Survey) alapján korábban foglalkoztunk azzal, hogyan látják a logisztikai cégek a jövőjüket a megváltozott ipari környezetben. Ugyanezen tanulmányból merítve az alábbiakban bemutatjuk, hogy a PwC szerint melyik a legfontosabb hat lépés a megváltozott elvárásoknak való megfeleléshez. A hat lépés nem kőbe vésett és nem egyedüli járható út, de jól mutatja a legfőbb állomásokat. Fontos megjegyezni, hogy valamennyi lépésre kellő időt és energiát kell szentelned, nem szabad kapkodnod vagy kettesével szedned a lépcsőfokokat. Így lehet biztosítani, hogy valóban kihasználd az Ipar 4.0-s fejlesztésekkel járó előnyöket. Első lépés: az Ipar 4.0-s stratégia kialakítása Mielőtt bármibe belekezdenél, ismerned kell a lehetőségeidet és a céljaidat. Így első körben fel kell mérned és elemezned kell saját digitális érettségedet, majd ez alapján meg kell határoznod a legfontosabb céljaidat a közvetkező öt évre. Azonosítanod és priorizálnod kell azokat az intézkedéseket, amelyek a legtöbb értéket és bevételt hozhatják a vállalkozásnak, persze közben figyelned kell arra is, hogy mindez összecsengjen a cég általános stratégiájával. Arról is meg kell győződnöd, hogy a cég vezetése készen áll és hajlandó megvalósítani a terveket. Második lépés: kísérleti projektek elindítása A kísérleti projektek nagyszerű eszközei az elképzelt koncepciók bizonyításának, az átalakításokban rejlő üzleti értékek igazolásának. A projektek méretének kialakításánál érdemes szűk keretmetszeteket megadni, ugyanakkor végfelhasználói szemlélettel dolgozni. Nem minden projekt lesz sikeres, de ezek is segíteni fognak az ügyfelekkel és tech partnerekkel való agilis megközelítés elsajátításában. A kezdeti sikerek pedig akár a tőkebefektetők figyelmét is felkelthetik a cég iránt. Már az elején érdemes szakmai kapcsolatokat teremteni a szektor hozzáértőivel, például digitális téren tapasztalt szakemberekkel és vezetőkkel, startupokkal, egyetemekkel, ipari szervezetekkel. Egyrészt a hozzáértői szemlélet nagymértékben segíteni tudja a fejlesztéseket, másrészt az ökoszisztémába való beépülés is gördülékenyebbé válhat. Harmadik lépés: a szükséges képességek meghatározása [post_newsletter title=”Iratkozzon fel hírlevelünkre!”][/post_newsletter] A kísérleti projektek során összegyűjtött tapasztalatokat figyelembe véve térképezd fel, milyen képességekre van szükséged ahhoz, hogy teljesíteni tudd a stratégiában felvázolt célokat. Határozd meg, hogy az Ipar 4.0-s átálláshoz szükséges adottságok – például az agilis IT infrastruktúra – hogyan tudja javítani az üzleti folyamatokat. Ne csak az új technológiák bevezetésére koncentrálj, a meglévő folyamatok fejlesztésére és az ügyfelek elérésére is ki kell dolgozni a stratégiákat. A cég sikere a negyedik ipari forradalomban a képességekre és a tudásra fog épülni, ezért mindenképp törekedned kell arra, hogy a lehető legjobb digitális szakembereket vedd fel a csapatodba. Negyedik lépés: profivá válás az adatelemzésben Az adatgyűjtés és azok elemzése kulcsfontosságú lesz abban, hogy a termékről/szolgáltatásról, a termelésről, az értékesítésről, illetve az ügyfelekről a lehető legpontosabb információk legyenek elérhetők, segítve a gyártás és a szolgáltatási csomagok javítását, tökéletesítését. Elsőként kimondottan erre a célra érdemes létrehozni egy szakértői csapatot, később aztán érdemes az adatelemzést teljesen beágyazni a szervezet működésébe, az operatív feladatokba. Az adatok helyes értékelése és felhasználása meg fogja határozni, hogy a cég mennyire lesz képes pontosan és személyre szabottan kiszolgálni az ügyfeleket, így érdemes úgy optimalizálni ezt a feladatkört, hogy minél nagyobb hozzáadott értéket tudjon teremteni a cég. A piaci pozíciók sokszor ezen múlnak. Ezért fontos, hogy az adatok folyamatosan bekerüljenek az őket elemző intelligens rendszerekkel, valamint hogy a döntéshozatali folyamatokkal is közvetlenül össze legyenek kapcsolva. Az adatok alapján tovább fejleszthetőek a termékek, szélesíthető azok alkalmazási területe, valamint olyan új szolgáltatások is feltárhatók, amelyekre a cég korábban sosem gondolt volna. Ötödik lépés: digitális vállalattá való átalakulás Ahhoz, hogy a cég az Ipar 4.0-ban rejlő lehető legtöbb potenciált kihasználja, a teljes vállalatot érintő átalakításokra van szükség. Érdemes a hierarchiában felülről lefelé haladni, tehát először a cégvezetésnek, illetve a stakeholdereknek kell elköteleződnie és tisztán látnia a stratégiát és a víziót. Ezután valamennyi alkalmazottnak át kell állnia egyfajta digitális gondolkodásra, digitális kultúrára, hogy hajlandóak és képesek legyenek új technológiákkal kísérletezni, valamint új operációs módszereket megtanulni és alkalmazni. Nem szabadni elfelejteni, hogy az Ipar 4.0 nem egyszeri változást jelent, a cégnek folyamatosan meg kell újulnia, és az újonnan tanult készségek, valamint a fejlesztések révén mindig meg kell próbálnia a többi versenytárs előtt járni. Hatodik lépés: az ökoszisztéma részévé válás Fejlessz teljes termék- és szolgáltatáscsaládokat az ügyfeleid számára. Használd a kapcsolataidat vagy alakíts eddigi megoldásaidon, ha nincs meg a lehetőséged új fejlesztésekre. Lehet, nem szívesen osztod meg a knowhow-jaidat külső partnerekkel, de törekedj olyan lehetőségek kiaknázására, amelyből mindketten profitálhattok. Akkor érhetsz el áttörést, ha megértetted a fogyasztóid viselkedését és igényeit, valamint az ügyfelek, partnerek és beszállítók jövőbeli ökoszisztémájában erős szerepet és pozíciót tudsz kialakítani a cégnek.