TelemedicinaAz egészségügyi problémák monitorozása és kezelése a szektor hatékonyabbá tétele a világ minden táján kulcskérdésnek számít. A társadalom folyamatos öregedésének lehetünk szemtanúi, az ellátásra szorulók száma folyamatosan növekszik, míg az ellátásra és gondozásra fordítható idő folyamatosan csökken. Ebben a helyzetben megoldást jelenthet a telekommunikációs és IT ágazat bekapcsolása az egészségügyi ellátás folyamatába fejlesztésébe, amely ezzel párhuzamosan a költségek radikális csökkenését is eredményezheti. Az egészségügy és az informatikai szektor együttműködésének egyik hatékonyabb területe a telemedicina, más szóval távgondozás. Az SZTA legújabb – az egészségügy területén belül immár a hatodik – tőkebefektetése a telemedicina területre irányul, a székesfehérvári székhelyű Promeditcom Kft. szegmens magyarországi felfuttatását, és az egyre bővülő felhasználói kör igényének kielégítését tűzte ki céljául.

A telemedicina infokommunikációs eszközzel támogatott diagnosztikus, terápiás vagy távfelügyeleti eljárást takar, ahol a gondozó és a gondozott közötti interakciók egymástól térben és/vagy időben elválnak egymástól. A telemetrikus („távméréses”) egészségügyi megoldások nemcsak az egészségügyi rendszer időigényét és működési költségeit tudják jótékonyan csökkenteni, de az egészség aktív megőrzésére motiváló (az alapszolgáltatásokon felül nyújtott) kiegészítő biztosítások lehetőségét is megteremtik.

Hogy került kapcsolatba a cég a távgondozással?

Professzionális otthoni egészségvédelmi és egészségügyi készülékek magyar forgalmazójaként (OMRON) a cég már közel 20 éve van jelen a hazai piacon. A tulajdonosok távdiagnosztikában szerzett tapasztalatokkal a hátuk mögött létrehoztak egy távgondozási rendszert, amelyet az elmúlt évek során értékesített készülékekre érkező visszajelzések alapján fejlesztettek ki. Mára e rendszerben az előfizetők száma már a többezres nagyságrendet is elérte. A pozitív tapasztalatokat látva a cégvezetők úgy döntöttek, hogy új pályára állítják a céget, s kibővítik az eddigi kört, olyan független távgondozási szolgáltatást indítanak el, amely az egyedi felhasználók mérési adataira támaszkodva képes akár több tízezer felhasználó számára egészségügyi távdiagnosztikai ellátást nyújtani.

Milyen konstrukcióban fektet be a cégbe az SZTA?

A Széchenyi Tőkebefektetési Alap két ütemben fektet tőkét a cégbe. Első körben összesen 150 millió forinttal, második körben pedig további 80 millió forinttal szerez a cégben közel 40 százalékos kisebbségi tulajdont, illetve a cég tulajdonosa maga is tőkeforrást biztosít a cégnek az Alap mellett.

Mire használja fel a cég a befektetett tőkét?

A cég tervei szerint a megemelt tőkével 10 ezer darab, a diagnosztikai eszközök adatait továbbító és elemző eszköz magyarországi gyártásába kezdhet, és juttathatja el azt a magánfelhasználókhoz. A cég által nyújtott szolgáltatást igénybe vevő többezres páciensi kör így akár többszörösére bővülhet.

Mire használható a távgondozási rendszer?

A rendszer segítségével a felhasználó akár az ország bármely pontjáról folyamatosan felügyelheti a szolgáltatásba bevont személy egészségügyi állapotát. Lehetőség nyílik arra, hogy például egy idős családtag vagy családtagok szív és érrendszeri adatainak rendszeres mérését a családtag vagy a kezelőorvos nyomon kövesse, figyelmeztesse, ha a mérési eredmény kimarad, vagy ha a tényleges gyógyszerbevétel vélhetően nem az előírásoknak megfelelően történik. Mindezt a klinikailag validált mérőeszközökhöz kapcsolódó mobil adattovábbító eszköz teszi lehetővé, amelynek segítségével az otthon elvégzett mérések eredményei akár másodperceken belül elérhetővé válnak a hozzátartozók, az orvosok, illetve a távdiagnózis központ számára. A rendszeres mérési eredmények alapján pontosan nyomon követhető egy-egy páciens egészségügyi állapota, vizsgálható, hogy a számára előírt terápia megfelelő-e, esetleg szükséges-e változtatni azon, így érdemes-e a beteget személyes konzultációra küldeni a kezelőorvosához. Az otthoni körülmények között rendszeresen elvégzett mérések mellett így csökkenhet az e célból tett rendelői látogatások száma, amely időt és pénzt takarít meg a páciens és az orvos számára egyaránt.

Az otthoni mérések adatainak összegyűjtése iránt mindenhol megvan az igény, ugyanakkor széles körben működő megoldást mindeddig nem sikerült kifejleszteni, így ha a termék magyarországi bevezetése sikeres lesz, mind a régióban, mind a világpiacon jelentős kereslet mutatkozhat iránta.

[post_newsletter title=”Iratkozzon fel hírlevelünkre!”][/post_newsletter]