2020-07-23

Széchenyi Alapok: kétmilliárd forint a vasúti árufuvarozás fejlesztésére

Cél a CER Csoport tőzsdei bevezetése

Új mozdonyok beszerzésére fordítja a vasúti árufuvarozásban közel kétévtizedes tapasztalattal rendelkező CER Csoport azt a 2,2 milliárd forint összegű tőkebefektetést, amelyben a Széchenyi Alapok és két független piaci társbefektető vesz részt. A Pénzügyminisztérium alá tartozó, a hazai KKV-k és nagyvállalatok tőzsdei megjelenését elkötelezetten támogató alapkezelő megteremti annak lehetőségét, hogy a CER Csoport részvényei 2022 végéig bevezetésre kerülhessenek a Budapesti Értéktőzsdén.

Balra: Jobbágy Dénes, a Széchenyi Alapok elnök-vezérigazgatója, jobbra: Horváth László, CER Cargo Holding igazgatóságának elnöke

Újabb növekedést szolgáló beruházást támogat a kis- és középvállalatok után a nagyvállalati szektor felé nyitó, nemrég stratégiai és arculati megújuláson átment Széchenyi Alapok. Az alapkezelő ezúttal a környező országokban közel húszéves vasúti árufuvarozási tapasztalatot szerzett, forgalmának túlnyomó részét Magyarországon, Szlovákiában és Csehországban realizáló CER Csoport mellé áll: az ügyfeleit leginkább Európa vasúti szállítmányozó társaságai, valamint vegyipari és más nagy szállítási igényű vállalatok közül toborzó cég 2016-tól átlagosan évi 21 százalékos bővülést ér el a forgalmában, amely 2019 év végére meghaladta a 25 millió eurót.

Az európai vasúti logisztikai szektorban stratégiai jelentősége van a növekedésnek, a növekedési képességnek a piaci szereplők rendkívül intenzív integrációja miatt. A régió vezető vasúti árufuvarozó társaságaként folyamatosan keressük a fejlődési lehetőségeket, amelynek legfrissebb eredményeként júniusban megkaptuk az engedélyt az ausztriai működéshez, továbbá bejegyezték új, kolozsvári székhelyű cégünket” – mondta Horváth László, a CER Csoport igazgatóságának elnöke.

A 160 főt foglalkoztató cég tavalyi szállítási kapacitása 4 millió tonna felett volt, a 11 saját és 8 bérelt mozdonyból álló flotta azonban nem biztosít elegendő szabad kapacitást. Jelenleg ez a forgalomnövekedés elsődleges korlátja, így a befektetést a mozdonyflotta bővítésére tervezik fordítani. A hagyományos vasúti árufuvarozás mellett klasszikus vasúti és intermodális fuvarozásszervezést és szállítmányozást is végez a CER Csoport, valamint haditechnikai és egyéb speciális szállítási megbízásokat is teljesít.

A fejlesztést abból a 2,2 milliárd forint összegű tőkebefektetésből valósítják meg, amelyet a Széchenyi Alapok  és két független piaci társbefektető hajt végre. Az invesztíció hatására a CER Csoport méretben és eredményességben egyaránt számottevő növekedést tervez elérni, saját tőkéjének értéke két éven belül várhatóan meg fogja haladni a 10 milliárd forintot. A társaság tervei szerint 2022 végéig bevezetteti papírjait a BÉT-re.

Az idei horvát terjeszkedést jövőre az osztrák, a lengyel és a román piac követi.

Ez a befektetés is része annak a törekvésünknek, amellyel a fejlődési potenciállal rendelkező, már ma is jelentős méretű magyar vállalatokat kívánjuk támogatni a külföldi piacszerzésben és a további növekedésben.  A mostani pre-IPO-s tőkebefektetéssel a CER Csoport tőzsdei bevezetése elérhetőbb közelségbe kerül. A Széchenyi Alapoknak kiemelten fontos szerepe van abban, hogy befektetései révén minél több hazai közép- és nagyvállalat jusson el a BÉT piacaira. Annak külön örülünk, hogy az utóbbi évtizedekben méltatlanul háttérbe szorult vasúti árufuvarozás új lendületéhez hozzá tudunk járulni” – fogalmazott Jobbágy Dénes, a Széchenyi Alapok elnök-vezérigazgatója.

* * *

 A Széchenyi Alapokról:

A Széchenyi Alapok (korábban Széchenyi Tőkealap-kezelő Zrt.) 100 százalékos állami tulajdonban lévő, a Pénzügyminisztérium alá tartozó gazdasági társaság. Az Alapkezelő első tőkealapját, a Széchenyi Tőkebefektetési Alapot (SZTA) 2011-ben indította el a hazai kkv-k támogatására. Azóta már hat tőkealapot kezel, a jelenlegi tőkeprogramjain keresztül közel 83 milliárd forint tőkekerettel gazdálkodik. A vállalkozások fejlesztése és hosszú távú növekedési pályára állítása céljából fektet be az ígéretes bővülési potenciállal rendelkező cégekbe. A Széchenyi Alapok a finanszírozás mellett stratégiai szintű üzleti-pénzügyi tanácsadási szolgáltatással is segíti a portfóliócégek növekedését, termékfejlesztését, piaci terjeszkedését, exporttevékenységét, munkahely-teremtési céljait, illetve strukturális átalakulását. Megalakulása óta közel 120 befektetést és több, mint 40 exitet hajtott végre. A Széchenyi Alapok elkötelezett támogatója a hazai közép-vállalatok tőzsdei megjelenésének, a Budapesti Értéktőzsde Xtend piacán eddig megvalósult négy tőkeemeléssel kombinált tranzakcióból háromban volt a vezető befektető, összességében közel 2 Mrd Ft tőkebefektetéssel.

 A CER Cargo Holdingról:

A CER Cargo Holding, és a Holdinghoz tartozó nemzeti vasúti társaságok – olyan vasútvállalati és logisztikai csoport, amely 160 fő munkavállalójával aktívan tevékenykedik Magyarország, Szlovákia, Csehország és Horvátország területén, de hamarosan megkezdi fuvarozási és logisztikai tevékenységét Ausztriában, Romániában és Lengyelországban is. A jelenleg 19 mozdonyból álló járműparkjában megtalálhatóak modern TRAXX mozdonyok, hagyományos és modern cseh villamos mozdonyok, valamint modern romániai Transmontana mozdonyok. Dízel vontatójárműveik jellemzően cseh gyártmányú mozdonyok, melyek között van nagyteljesítményű vonattovábbításra alkalmas és kifejezetten tolatási tevékenységekre kifejlesztett mozdony is.  A feladatok függvényében folyamatosan fejlesztik vonatási kapacitásaikat.

A társaság a piaci szereplők közül a speciális ismereteket és technológiákat igénylő fuvarfeladatok terén emelkedik ki, valamint az észak-déli tengelyen felépített és jól működő interoperábilis vonattovábbítási megoldásaival. Emellett jelentős erőfeszítéseket tesz a keletről érkező áruforgalom vasúti továbbításának fellendítésére, a környezettudatos kombinált forgalom megerősítésére ebben a relációban. Rendelkeznek villany és dízel mozdonyokkal, melyek alkalmasak a határokon keresztül gépcsere nélküli közlekedésre is. A regionális vasúti árufuvarozási szektorban egyedül a CER Csoport alkalmazza a RIS (Railway Integrated System) rendszert, amely az elvégzett tevékenységeket egységesen szabályozott, kötelező erejű végrehajtási rendszerbe fogja össze, biztosítva ezzel a folyamatok átláthatóságát, nyomon követhetőségét az információáramlás szabványosításával, gyorsításával, valamint az elérhető kapcsolódó informatikai rendszerek, adatbázisok használatának megvalósításával.

 

 

Vissza a közleményekhez