Újabb európai uniós pályázati források állnak rendelkezésre a hazai kis- és középvállalkozások fejlesztéséhez, elősegítve exportpiaci terjeszkedési céljaik elérését. A GINOP-1.3.1.-15 kódszámú pályázat május 20-án került kiírásra a Széchenyi 2020 honlapján, a kérelmeket pedig 2015. június 22-től lehet benyújtani. A felhívást elsősorban a feldolgozóipari vállalkozásoknak érdemes végigböngészniük, hiszen ők az elsődleges célcsoport.
Az 5 milliárd forintos pályázati keret várhatóan körülbelül 550-600 vállalkozás külpiaci terjeszkedését segítheti elő. A vállalkozások 1,5 millió és 20 millió forint közötti vissza nem térítendő támogatásra pályázhatnak, amelynek maximális értéke az elszámolható költség legfeljebb 50 százalékát teheti ki, tehát a vállalkozásnak legalább a beruházás felét önköltséggel kell állnia.
A pályázatra olyan, a feldolgozóiparban tevékenykedő mikro-, kis- és középvállalkozások jelentkezhetnek, amelyek
- éves átlagos statisztikai állományi létszáma a támogatási kérelem benyújtását megelőző legutolsó lezárt, teljes évben minimum 2 fő volt,
- magas szinten feldolgozott terméket előállító iparágakban tevékenykednek,
- magas hozzáadott értéknövekedési vagy exportnövekedési potenciállal bírnak,
- nem a közép-magyarországi régióban működnek
Az érintett ágazatok listája a pályázati kiírás 1. számú mellékletében érhetők el.
A pályázat elsősorban a külpiacra jutást elősegítő szolgáltatásokra, marketingtevékenységre, idegen nyelvű honlap létrehozására és piackutatásra nyújt támogatását. Részletesebben ezek a következőket jelenthetik:
Önállóan támogatható tevékenységek
- Külföldi kiállításon vagy vásáron való részvétel
- Külföldi árubemutató szervezése
Ezekhez kapcsolódó, önállóan nem támogatható tevékenységek
- Piacra jutás támogatása
- Tanácsadás igénybevétele
- Információs technológia-fejlesztés
- Piackutatás elkészítésének költsége
- Szabadalmak és egyéb immateriális javak megszerzésének, érvényesítésének és
védelmének költsége - Innovációs tanácsadás és innovációs támogató szolgáltatás költsége
A pályázat kiváló lehetőséget jelent azon vállalkozások számára, amelyek külföldi piacokon is meg kívánnak jelenni termékeikkel, szolgáltatásaikkal. Bár vissza nem térítendő összegről van szó, a legalább 50 százalékos önköltség megkívánja a vállalkozás saját forrásainak felhasználását is, ami egy erősebb tőkefelszívó képességű céget esélyesebbé tesz a feltételek teljesítésére. A tőkefelszívó képességet pedig épp egy tőkeemelés tudja még tovább erősíteni. A beruházás megtervezése és előkészületei olyan költségekkel járnak, amelynek fedezésére a pályázat eredményének kihirdetése előtt a vállalkozásnak még nem feltétlenül áll rendelkezésére a szükséges forrás. Egy tőkebefektetés viszont ezt az akadályt is elháríthatja, nagyobb esélyt biztosítva a vállalatnak a pályázaton való sikeres szereplésre.
Tavaly nyáron például az SZTA kockázati tőkéjével növekedő Gróf és Társai Kft. egy nagyobb beruházáshoz 235 millió forint értékű, vissza nem térítendő pályázati forrást nyert el. A sikeres tenderezésben jelentős szerepe volt annak, hogy külső forrás révén a vállalkozás növelni tudta tőkeerejét, biztosítva az önrészre vonatkozó elvárások teljesítését.
[post_newsletter title=”Iratkozzon fel hírlevelünkre!”][/post_newsletter]