Magyarország egyre fontosabb járműipari, autóalkatrész-gyártási központnak számít a régióban, GDP-jének közel 5 százaléka származik járműgyártásból. Szerepe fontosságát jelzi, hogy 2016-ban gépjárműgyártásban a világ első 25 országa között foglalt helyet. Az magyar autóipar eközben folyamatosan fejlődik, termelési értéke tavaly például rekordösszegre, egész pontosan 7874 milliárd forintra nőtt. Ugyan még csak az év közepén járunk, máris számos autóipari beruházást jelentettek be, amely tovább növelheti a termelést, ezáltal pedig a nagy autóipari vállalatok beszállítóiként működő kkv-k versenyképességét. Az autóipar tavalyi, rekordösszegű termelési értéke révén az iparág a teljes feldolgozóiparnak már a 30,1 százalékát teszi ki. A szektor több mint 155 ezer embert foglalkoztat. Amellett, hogy a gazdaság bruttó hozzáadott értékének mintegy 5 százalékát adja, stabilizálja a hozzá kapcsolódó iparágakat, így a vas- és fémipart vagy az elektronikai ipart is. Az iparág fellendülése emellett a beszállító kkv-kra is rendkívül pozitív hatással van, az erős beszállítói kör pedig további beruházásokat, fejlesztéseket képes vonzani Magyarországra. A fenti számok idén várhatóan tovább fognak növekedni, köszönhetően a nemrég bejelentett beruházásoknak. A növekedés már az idei első negyedévben 5,2 százalékos volt, az arány pedig akár még tovább nőhet az év hátralévő részében. Mivel az iparág fejlesztése kiemelt nemzetgazdasági cél, a kormány számos programon keresztül támogatja az autóipari vállalkozások fejlesztéseit, beruházásait és terjeszkedését. Tőkefinanszírozási oldalról például hamarosan elindul az Irinyi Iparfejlesztési Alap, amely az Irinyi Terv kiemelt szektoraiban – köztük a járműgyártásban – tevékenykedő kkv-kat segíti önálló növekedési pályára állítani, egyben olyan beszállító vállalkozássá válni, amely magas hozzáadott értékű termékeivel és szolgáltatásaival tudja kiszolgálni Magyarország vagy a régió autóipari vállalatait. A versenyképes beszállító cégekre pedig szükség lesz itthon, ugyanis folyamatosak a nagyberuházások az egész országban. Az év elején például a spanyol járműipari alkatrészgyártó, az F. Segura Hungária Kft. jelentette be, hogy mintegy 5,3 milliárd forintból bővíti szolnoki gyárát. A kormány 680 millió forint támogatást nyújt a beruházáshoz. A Segura számos autómárka – így például az Audi, a BMW, a Mercedes vagy a Porsche – számára motorhoz és autókarosszéria-elemekhez tartozó fém alkatrészeket gyárt. A spanyol vállalat első külföldi termelőüzemét Szolnokon hozta létre, amely a cég jelentős mértékű növekedését látva jó döntésnek bizonyult. [post_newsletter title=”Iratkozzon fel hírlevelünkre!”][/post_newsletter] Márciusban hasonlóképpen több nagy autóipari beruházást jelentettek be. A német autóipari beszállító cég, az ElringKlinger 6,5 milliárd forint értékű beruházással épít új gyárat Kecskeméten. A beruházás 2017 végére valósul meg, ezután az új, 10 ezer négyzetméteres termelőüzemben megkezdődhet a gépjárművek alkatrészeihez tartozó hővédőpajzsok sorozatgyártása. Emellett a ZF Hungária Kft. autóipari beszállító cég egri gyárának tevékenysége személygépjárművekbe gyártott nyolcsebességes automata sebességváltók előállításával bővül legalább 770 új munkahelyet létrehozva. Májusban a hazai kipufogógyártás fellendüléséről lehetett olvasni, ugyanis a magyar kormány stratégiai megállapodást kötött a kínai Csungkingban a világ legnagyobb kipufogógyártójával. A Bohong-csoport 9 milliárd forintos beruházást hajt végre Magyarországon, amelynek eredményeképp a legmodernebb kipufogógyártó technológiát telepítik Oroszlányba. Ezzel a legnagyobb kínai autóipari beruházás valósul meg Magyarországon. Az Audi is bejelentette, hogy bővít Magyarországon. Az elektromotorok és az új járműmodell, a Q3-as egyes elemeinek gyártása kezdődik meg hazánkban. A fejlesztések tovább folytatódnak, ugyanis a sorozatgyártás a jövő évben kezdődik, míg a Q4-es típusé 2019-ben kezdődhet meg Győrben. Az első féléves beruházások száma és mértéke igen biztató, és nincs arra utaló jel, hogy a bejelentések száma a következő időszakban csökkenésnek indulna. Sőt, a várhatóan Magyarországon is egyre több vállalkozást érintő Ipar 4.0-s fejlesztések újabb beruházásokat fognak megkövetelni, amelyben az innovatív startupoknak és kisvállalkozásoknak kiemelt szerepük lesz.