Mindazoknak, akik tőkebevonási lehetőséget keresnek, legyenek ötletgazdák vagy egy ideje már működő kisvállalkozások, tisztában kell lenniük a sikeres vállalkozás két legalapvetőbb, megkerülhetetlen feltételével. Mégis, meglepően gyakran találkozhatunk azokkal a problémákkal, amelyek abból adódnak, hogy a vállalkozók kizárólag az egyikre próbálják felépíteni jövőbeli üzletüket.
A komparatív előnyökről valamilyen formában a jelen és a jövő legtöbb vállalkozójának vannak ismeretei. Közgazdaságtani alapvetésként tanulhatott róla az iskolában, kaphatott ezzel kapcsolatos tanácsot más vállalkozóktól, miközben mind az üzleti életben, mind a mindennapokban rengeteg gyakorlati példán keresztül tapasztalhatja ezek hatását a sikerre. Mi a lényege, és hol hibáznak a – sokszor nem is annyira – kezdők?
Ha egy üzleti ötletre vagy tevékenységre mindenkinél ott lehet a pontos „recept”, vagy ha egy-egy termékből, szolgáltatásból sokan kínálják ugyanazt, ugyanannak a közönségnek, egy új belépőnek ritkán van hely a piacon. A „tucatárut” nagyon nehéz – vagy aránytalanul sokba kerül – a versenytársak kínálatától megkülönböztetni. A piacon legrégebben működők szemszögéből sem sokkal jobb a helyzet: fokozatosan kialakított szaktudásukat, kapacitásaikat, termékskáláikat, módszereiket, üzleti modelljüket, akár arculatuk jellegzetességeit gyakran egyszerű megfejteni, lemásolni és utánozni. Így mind a két tábornak hasonlóan kell gondolkodnia: miben tudom megelőzni versenytársaimat, mivel tudom őket jobban kiszolgálni, és hogyan őrizhetem meg vevőimet.
1. Mit tudok nyújtani?
Aki ma vállalkozni szeretne, természetes, hogy megkérdezi magától: „Mi az, amit csak én tudok nyújtani?”, vagy: „Mi az, amit én tudok a legjobban, és másokhoz képest a legkisebb energia-befektetéssel nyújtani?” A válasz az a terület, ahol másoknál esélyesebbek vagyunk a sikerre. A válasz néha adott – korábbi munkája, tanulmányai, hobbijai, tehetsége és egyéb tevékenységei révén sok vállalkozó tudja, mi lesz terméke vagy szolgáltatása alapja. A legtöbb leendő vállalkozó számára azonban ez nem egyszerű; sokat kell rajta gondolkodni, számos lehetőséget megvizsgálni. Külön útvesztőket jelent ez a kérdés is: „Mit szeretnék csinálni?” Az egyéni lehetőségek számba vétele, és az alapfeltételek megteremtése közben pedig a vállalkozás másik alappillére gyakran teljesen elsikkad.
2. Mi az, amit el tudok adni?
Természetesen, a kínálatunknak kell, hogy legyen egyénisége és egyedisége, de ezzel együtt olyat kell létrehoznunk, amire a piacnak szüksége van, és amire mérhető kereslet is mutatkozik – amiért sokan sokat fizetnek vagy fizetnének. Valós, létező szükségletet kell kiszolgálni vagy egy meglévő problémára új megoldást kínálni ott, ahol a vásárló hajlandó és képes is fizetni érte, méghozzá olyan áron és mennyiségben, hogy a terméket kifizetődő legyen gyártani. Ezt a piac lehető legrészletesebb vizsgálata nélkül nem lehet felmérni.
Egy-egy vállalkozás elindításának nehézségei között gyakran eltörpül ez a kérdés, pedig a legtöbb kezdő cég már itt megbukik, vagy hosszas, hiábavaló küszködésre ítéli magát. Sajnos, mi is sokszor tapasztaljuk: általában hamarabb készen van az ötlet vagy a termék, mint hogy a vállalkozás megtalálta volna hozzá a valódi keresletet. Ebből a helyzetből csak kemény küzdelem árán és sokszor költségesen lehet eljutni a vevőkhöz, akik valódi értékmérői a teljesítményünknek.