A közösségi finanszírozás számos iparágban elterjedt, ezek közül a kreatív- és designipar kiemelt arányban képviselteti magát. A legnagyobb crowdfunding-oldalak közé tartozó Kickstarter adatai szerint a 2014 végéig indított, mintegy 1,5 milliárd dollár forgalmat generáló összesen közel 200 ezer projektből 80 ezer sikeresnek mondhatja magát, azaz 40 százalékos sikerrátáról beszélhetünk. Ezek 6 százaléka design-alapú, 5 százaléka pedig divattal kapcsolatos témákhoz köthetők. Ez a Kickstarter teljes forgalmára vonatkoztatva rendkívül magasnak mondható, összegszerűen 231 millió (16%), illetve 50 millió (3%) dollárt jelent.
A két iparág részesedése annak ellenére rohamosan bővül, hogy sikerrátájuk némileg (36 és 27 százalék) elmarad az átlagtól. Az Indiegogo divatipari projektjei például 2013-ban 500 százalékkal eredményesebbek voltak a korábbi évnél. A kreatívipari crowdfunding-projektek számának folyamatos növekedése egybevág a piacon tapasztalható dinamikus bővüléssel, illetve a befektetések számának növekedésével. A vállalkozók és ötletgazdák ugyanis felismerték a lehetőséget, hogy a preseed és seed fázist akár saját célközönségükkel is finanszíroztathatják, ami kiemelkedő siker esetén később a tőkebefektetők figyelmét is felkeltheti. Innentől kezdve pedig sokkal nagyobb eséllyel találhatnak nagyobb összegű tőkeforrást biztosító partnert a startup fázisban.
A kreatívipari területen tevékenykedő magyar vállalkozók a trendeknek megfelelően többnyire a vállalkozás kezdeti szakaszában, a gyártás beindításához igényelték a forrásokat. Elsősorban új designmárka létrehozását kívánták finanszírozni az összegyűjtött összegekből, de többen egy már bevezetett termék továbbfejlesztésében voltak érdekeltek. A crowdfunding oldalak azonban nem csupán tőkeforráshoz segítik az induló vállalkozásokat. A cégek meg tudják szerezni első piaci tapasztalataikat, illetve még az értékesítés fázisa előtt felmérhetik vevőkörük igényeit, vásárlási hajlandóságát.
A közösségi finanszírozás eredményességét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy számos magyar kezdeményezés a projekt beindításához szükséges összeg többszörösét is össze tudta gyűjteni. A Batta Barnabás és Szandrocha Kamilla által készített átfogó kreatívipari tanulmány összegyűjtötte a legérdekesebb, illetve legsikeresebb, design- és divatipari magyar crowdfunding-projekteket:
Indiegogo:
- A Ring Clock orvosi acélból készült gyűrű-óra 2013-ban mintegy 400 ezer dollárt gyűjtött össze.
- A Liber8 csapata okostelefonról állítható mintájú e-karkötőjével 2015-ben mindössze 24 óra leforgása alatt 100 ezer dollárra tett szert.
- A Lenz törvényét szemléltető, Feel Flux nevű designjáték 40 ezer dollár támogatást kapott a „közösségi tőkebefektetőktől”.
- Az ősi kínai logikai játékok és 3D modellező szoftver ötvözeteként létrejött Logiface digitális kirakós 2014-ben 15 ezer dollárt gyűjtött össze.
Kickstarter:
- A Pikkpack nevű, lapos talpú designcipőket gyártó vállalkozás az összegyűjtött 20 ezer dollárból a teljes gyártást és értékesítést meg tudja oldani, a lábbelit a kreatív tevékenységbe bevont vásárlók fűzhetik össze maguknak.
- A Malemaker Urban Travel Bag nevű kézműves férfi utazó válltáska ötlete a nemzetközileg sikeres Zachary Tipton tervezőtől ered, aki amellett, hogy több mint 4000 dollárt gyűjtött össze, a projekttel az egykori pécsi bőrüzemen is segíteni tud.
- A Virivee kézi festésű harisnyanadrág Kickstarteren összegyűjtött 1100 fontja már létező webshopokban értékesített termék újabb kollekcióját finanszírozta.
- A magyar projektek közötti népszerűség tekintetében a Kickstarteren a Trickerion stratégiai társasjáték kiemelkedő eredményt, 940 százalékos eredménytöbbletet ért el, de a tervező Oltvai Balázsnak nem ez volt az egyetlen crowdfunding-sikere, a CinniBird fűszertollal is 189 százalékos sikert tudott elérni.
A kreatívipari projekteknél viszont kiemelten érdemes egy dologra figyelni. Egy magas presztízsű designtermék crowdfunding-oldalakon való szerepeltetése akár le is minősíthet egy márkát, ugyanis ha a finanszírozási forma nincs összeegyeztetve a vállalkozás identitásával, félrekommunikálhatja üzeneteit, elkerülheti vevőkörét. Így ha a márka pozíciója és céljai túlmutatnak a közösségi finanszírozás keretein, elsősorban a piaci tapasztalattal rendelkező, illetve szakmai támogatást is nyújtó „hagyományos” tőkebefektetőknél érdemes kopogtatni.
[post_newsletter title=”Iratkozzon fel hírlevelünkre!”][/post_newsletter]